04 آوریل 2019 ساخت کود مایع ارگانیک

ساخت کود مایع ارگانیک

بسم الله الرحمن الرحیم

با بکارگیری کود های ارگانیک می توان، از فوایدی همچون: افزایش محصول، سلامت گیاه و محصول،  عدم اسیب به محیط زیست و… بهره برد.
با روش ساخت کود مایع ارگانیک در خدمت شما هستیم.
1. چای کود دامی(manure tea)
همانطور که از نام این کود پیداست از کود دامی ساخته می شود و روش ساخت بدین صورت است که کود دامی کاملا پوسیده و کهنه(ترجیحا گاوی) را درون یک رو بالشتی، کیسه پارچه ای و… قرار می دهیم و درب ان را محکم می بندیم و با نسبت: کود یک قسمت در پنج قسمت اب درون یک ظرف، سطل و… به حالت اویز  گذاشته می شود در مرحله بعد ظرف محتوی کود را در مکانی سایه دار قرار داده و روی ان که باز است را با یک پارچه نخی، حوله و… پوشانده و اجازه می دهیم یک شب بماند، با طی شدن زمان مذکور مایع درون ظرف به رنگ قهوه ای تیره در می اید و عاری از هر گونه بوی بد و یا علام گندیدگی است، سپس مایع حاصل شده را به نسبت 1:1 با اب تمیز و بدون کلر رقیق می نماییم و بروی گیاهان اسپری و یا ابیاری می نماییم. کود حاصل شده به علت میزان بالای نیتروژن، سایر مواد مغذی و میکروارگانیزم های مفید بخصوص در فاز رویشی گیاهان توصیه می شود.

2. کود چای چمن های هرس شده(grass clipping tea)
طرز ساخت: چمن های تازه هرس شده را درون یک رو بالشتی، کیسه و… که درب ان بسته شده و کاملا به اب نفوذ پذیراست، (مانند چای کیسه ای)به نسبت 1 به 2 قسمت اب تمیز درون ظرف و یا سطل قرار داده و ترجیحا با یک پمپ هوا اکواریوم هوادهی می کنیم و اجازه می دهیم ک این فرایند در مکانی سایه داره 3_2 روز ادامه یابد، سپس مایع حاصله را با نسبت 1:1 با اب تمیز رقیق نموده و بروی گیاهان اسپری و یا ابیاری می نماییم. کود حاصل شده دارای مقادیر قابل توجه نیتروژن و پتاسیم است!
نکات مهم:
1_ کود دامی مورد استفاده حتما کهنه و پوسیده باشد.

2_اگر قصد استفاده از این کود ها برای جوانه های تازه سبز شده را دارید با نسبت حتی تا 2 برابر اب تمیز رقیق نمایید تا جوانه ها اصطلاحا نسوزند.

3_ در مصرف این کود ها افراط نشود و ترجیحا هر دو هفته یکمرتبه و یا هر زمان که گیاهان شما به شوک جهت رشد و سرحال شدن نیاز داشتند استفاده نمایید.

تهیه و ترجمه:
baaghebehesht.ir