03 فوریه 2019 خاک مناسب گلدان چگونه خاکی است؟

خاک مناسب گلدان چگونه خاکی است؟

حتی بهترین خاک باغبانی نیز به تنهایی برای کاشت بسیاری از گیاهان درون گلدان مناسب نیست، چون به دلیل محدودیت های موجود در کشت گلدانی، مانند تهویه و حجم پایین گلدان، خاک باغبانی بسیار سنگین بوده و به خوبی هوارسانی، اب رسانی و غذارسانی به گیاه در این خاک صورت نمی گیرد.
در نتیجه باید از خاکی استفاده نمود که فاکتورهای فوق را به خوبی برای گیاه فراهم نموده و متقابلا باعث رشد و سلامتی بهینه گیاه شود.
شما می توانید خاک گلدانی را اماده خریداری کنید و یا انرا خودتان بسازید
فرمول ها و مخلوط های مختلفی برای ساخت خاک گلدانی وجود دارد که ابتدا به شرح مختصر مواد اولیه پرداخته می شود
1_کوکوپیت: ماده تهیه شده حاصل از فراوری مختصر الیاف درخت نارگیل گفته می شود، مهم ترین مزیت ان ظرفیت بالای نگهداری اب و مهم ترین عیب ان مواد غذایی بسیار پایین ان است.

2_پیت ماس: بقایای حاصل از انواعی خزه مربوط به جنس Sphagnum
که شامل 380 گونه است، که در مکان های مردابی برخی کشورها رشد می کند، مزیت مهم پیت ماس ظرفیت بالای نگهداری اب ان است، و عیب مهم ان مواد غذایی پایین ان است.
پرلیت: شکلی از شیشه که از معادن اتشفشانی استخراج می شود و در اثر حرارت بالا در کوره به شکل دانه های سفید رنگ کوچک در می اید و مهم ترین ویژگی ان وزن بسیار سبک ان است.

ورمی کولیت: در واقع نوع کانی معدنی است، این محصول به دلیل خواصی چون وزن مخصوص پایین، جذب آب بالا، ضد حریق و عایق بودن، آنتی باکتریال بودن و غیرسمی و دوست‌دار محیط زیست؛ در صنایع مختلف از جمله کشاورزی کاربرد دارد.

کمپوست:کود حاصل از بقایای گیاهی و برخی از بقایای جانوری و برخی زباله های اشپزخانه است. که به دلیل مواد غذایی فراوان و سایر ویژگی ها در کشاورزی مورد توجه است.

ورمی کمپوست: کود حاصل از تغذیه انواعی از کرم های خاکی از برخی بقایای گیاهی و جانوری و اشپزخانه است. که به دلیل مواد غذایی فراوان و سایر ویژگی ها در کشاورزی مورد توجه است.
تعدادی از فرمول های عمومی، توضیح اینکه فرمول های ذکر شده عمومی بوده و ممکن است برخی گیاهان خاک و فرمول مخصوص خود را داشته باشند.

توجه:اگر از پیت ماس در خاک خود استفاده می کنید حتما در پایان ph خاک نهایی را چک نمایید. جای پیت ماس می توان از کوکوپیت استفاده نمود.
فرمول اول:یک سوم کوکوپیت+یک سوم کود گاوی پوسیده یا ورمی کمپوست+یک سوم خاک غنی، با کیفیت و سبک باغبانی

فرمول دوم:یک سوم پرلیت+یک سوم کمپوست+یک سوم پیت ماس

فرمول سوم: یک پنجم کمپوست+یک پنجم ماسه+یک پنجم کوکوپیت+دو پنجم خاک غنی و سبک باغبانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *